Regăsirea identităţii oraşului Mangalia prin noi amenajări peisagistice
Mangalia este unul dintre marile oraşe ale antichităţii greco-romane la Pontul Euxin (Marea Neagră), având în spate o istorie de peste 2500 de ani, istorie care se regăseşte la tot pasul şi în oraşul actual.
În prezent, alături de oraşul Constanţa, Mangalia reprezintă al doilea pol de dezvoltare urbană judeţeana şi trebuie să asigure un centru de echilibru regional. Pentru atingerea acestui obiectiv identificarea şi valorificarea resurselor locale reprezintă o şansa pentru dezvoltarea durabilă a zonei.
Cu toate acestea, orasul nu reuşeşte să exploateze eficient zestrea sa istorică şi economică şi nici să-şi (re)creeze o identitate distinctă. Acest fenomen are loc deoarece atuurile şi particularităţile zonei sunt foarte puţin puse în valoare de programele şi proiectele administraţiei publice locale.
Pentru studiul din cadrul lucrării de diplomă, m-am apropiat mai mult de zona central-estica a oraşului, care corespunde spaţial oraşului antic. Zona actuală este formată dintr-o “zonă pestriţa” în care se amesteca oraşul antic cu modernitatea, spiritul estival şi monotonia cotidiană, construcţii cu o arhitectură variată şi funcţiuni multiple. Locul are toate ingredientele necesare pentru a deveni un important obiectiv turistic, axat atât pe turismul balnear, cât şi pe oferta istorico-culturală. Deşi aceasta zonă ocupă un spaţiu favorabil la nivelul oraşului, găsindu-se în vecinătatea plajei, având numeroase obiective istorico-culturale şi turistice, nu este cu nimic pusă în valoare. Din acest motiv cei care trec pe acolo, fie turişti sau localnici, o vizitează sau o traversează din necesitate.
Prin lucrarea de fata s-a dorit valorificarea cat mai eficienta a potentialului din zona si o noua punere in evidenta a spatiului si peisajului urban.
Solutiile alese s-au bazat atat pe munca de documentare pe teren, pe analizele comune si individuale, cat si pe experiente mult mai avansate in domeniu. Unele principii au fost extrase din “Promoting Cultural Tourism through ICT Part 1: Historic Towns and Cultural Tourism in the/ Experience Economy – Concepts and Requirements”, author Dr .Guntram Geser, Salzburg Research eCulture Group, May 2007.
Pentru reusita proiectului sunt importante cateva principii de baza, eficiente in cazul oraselor mici si mijlocii (ca in cazul orasului Mangalia):
- conservarea si valorificarea constructiilor si a siturilor cu valoare istorica
- promovarea orasului ca pe un loc linistit, care pune accentul pe calitatea vietii si specificul local (in opozitie cu oferta marilor orase culturale)
- stabilirea legaturilor cu o regiune mai larga, pentru turistii care prefera un mediul rural sau natural (ex: motociclisti, excursionisti, naturalisti, etc.)
- trasee culturale sa se bazeze pe teme culturale interesante si pe elemente narative (locurile sa spuna o poveste inedita)
- crearea unor mici intreprinderi mestesugaresti si artistice, care sa aiba personal calificat si capabil sa initieze contacte creative cu vizitatorii
- sa existe o oferta de cursuri, care sa promoveze tehnici populare locale (ex: cursuri de olarit, modelaj, etc.)
- dezvoltarea unei retele de mici magazine de vanzare cu amanuntul, care sa promoveze produse de calitate si introducerea acestora in programul turistic.
- crearea de legaturi intre institutii culturale, mici intreprinderi de creatie, producatorii locali, cafenele, restaurante, etc.
- promovarea dezvoltarii hotelurilor care au farmec si un stil unic, in cladiri cu caracter istoric sau arhitectura traditionala.
- descoperirea si promovarea gastronomiei locale, bazate pe calitate si ospitalitate.
- promovarea cu ajutorul tehnologiei informationale si mass-media si accesul la sursele deinformare.
Obiectivele stabilite pentru intervenţie:
- Reamenajarea străzii Ştefan cel Mare şi refacerea aliniamentelor existente;
- Reamenajarea pieţei Unirii şi reamenajarea spaţiilor verzi adiacente;
- Reamenajarea zonei comerciale: crearea unei atmosfere de bazar, cât mai pitorească;
- Amenajarea siturilor arheologice, din zona de nord şi accentuarea legăturii pietonale dintre şi spre acestea.
- Stabilirea traseului auto limitat şi a altor restricţii rutiere.
Project Information
- Garden Owner: Proiect Licență Mangalia
- Location: Mangalia
- Garden Area: - m2
- Gardener: Mihai Răitaru
- Completed Date: 2010
- Project Value: -